Wprowadzenie do artykułu "Terapia pedagogiczna - co to takiego?" "Nie ma na świecie takiego systemu pedagogicznego, w procesie edukacji. który by lekceważył rolę nauczyciela Mimo iż systemy te tak bardzo się między sobą różnią, panuje w nich zgoda co do tego, że dobre kształcenie i dobre wychowanie może być dziełem dobrego nauczyciela – wychowawcy." W. Okoń Reforma oświatowa wprowadzana stopniowo przez Ministerstwo Edukacji Narodowej nakłada na placówki obowiązek zapewnienia pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom, które do nich uczęszczają. Ale przecież jej idea znana jest nauczycielom od dawna. Z racji istoty swojego zawodu nauczyciele zawsze dążą do jak najlepszego rozwoju swoich wychowanków: - stymulują ten rozwój podczas realizacji bogatego programu przedszkolnego, - dostrzegają zarówno dzieci o mniejszych zasobach poznawczych oraz te, które wykazują szczególne uzdolnienia, - podejmują z nimi indywidualną pracę, wspierają, motywują, - rozmawiają o ich problemach i trudnościach oraz o osiągnięciach, - współpracują z rodzicami, opiekunami, - diagnozują, projektują programy terapeutyczne w celu minimalizowania zaburzeń rozwojowych. Terapia pedagogiczna – co to takiego? - Ktoś zapyta. Najogólniej rzecz ujmując to stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Cały proces podejmowanych działań, realizowanych celów w ramach terapii pedagogicznej jest sztuką, której należy się uczyć podobnie jak malowania, rzeźbienia, śpiewania, grania na instrumentach. Porównując terapeutę pedagogicznego do rzeźbiarza łatwo spostrzec, że zarówno jeden, jak i drugi artysta może nadawać pożądany kształt, ale nie może zmienić rodzaju tworzywa, np.: drzewa, kamienia, a także – przez analogię – człowieka. To też wyzwala potrzebę mówienia o godności zawodu terapeuty pedagogicznego, jego etyki zawodowej. Mówienie o etyce zawodu, usług pedagogicznych jest potrzebne nie tylko terapeutom, ale też adresatom naszych usług: dziecku, rodzicom, rodzinom, nauczycielom. Na zakończenie, chcę podkreślić, że każde działanie, prowadzące do poprawienia jakości uczenia się młodego człowieka warte jest podjęcia wysiłku, a każde dziecko przy dobrze prowadzonej terapii może w końcu odnieść sukces. Zapraszamy do zapoznania się z artylułam "Terapia pedagogiczna - co to takiego?" zamieszczonym w zakładce "dla rodziców - artykuły". Poprzedni artykuł Następny artykuł