Przedszkole Samorządowe Nr 32 z Oddziałami Integracyjnymi „Bajkowe Miasteczko” w Białymstoku.

Drodzy Rodzice,

W związku z zaistniałą sytuacją i ograniczoną możliwością osobistego spotkania się, zachęcamy Was do kontaktu mailowego z nami. Wszelkie pytania odnośnie terapii waszych dzieci prosimy kierować na nasze adresy mailowe. Służymy swoją pomocą.

psycholog: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

logopeda: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

fizjoterapeuta: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

terapeuta SI: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Witajcie :)

Wakacje już czuć w powietrzu, przed nami ostatni tydzień zajęć. W tym tygodniu skupimy się na ćwiczeniach, które Dzieci będą mogły wykonać na świeżym powietrzu :) 

1. Rzucanie do celu.
Układamy górę z kamyczków, bądź też po prostu ustawiamy puste plastikowe butelki, następnie stajemy z odległości ok. 1m (dla mniejszych dzieci) -5m (dla starszych) i prosimy dziecko by próbowało trafić w cel jak największą ilość razy. Proponuję rzucić 10 razy prawą ręką i 10 razy lewą.

2.Bańki 
To świetna zabawa dla maluchów i starszaków. Wydają się takie proste, a tak naprawdę wpływają na rozwój motoryczny dziecka, rozwój mowy, a na dodatek taka zabawa, pozwoli, co nieco opowiedzieć dziecku o fizyce.

3.Kręgle – z puszek, plastikowych butelek. Wystarczy piłka i zabawa gotowa :)


4. Gra w piłkę – wykorzystajmy ładną pogodę do ćwiczeń z piłką. Uczmy dzieci łapania i rzucania jej, grajmy w piłkę nożną, rzucajmy do celu.

5.Przechodzenie przez linę – nie takie proste jak się wydaje, a bardzo fajne ćwiczenie. Do tej zabawy też może przydać się chusta – wystarczy zawiązać między drzewami, krzesłami, tak by była odpowiednio naprężona. Na wysokości dostosowanej do możliwości dziecka.

6.Balony – sprawdzą i w domu i na dworze. Do podrzucania, łapania, kopania, szukania. Możecie zrobić też balony wodne.


7.Turlanie i pełzanie – zabawa od wieku niemowlęcego, świetnie wspierająca rozwój motoryczny dziecka. Dla starszaka można przygotować koc,z którego może się odwinąć.

8.Chodzenie po krawężniku – świetne ćwiczenia na równowagę, do wykorzystania przy każdym spacerze.

9.Plac zabaw –  nie zawsze, ale w w większych miejscowościach na pewno często, plac zabaw będzie miejscem do zabawy z innymi dziećmi. Dzięki temu jest możliwość rozwijania umiejętności społecznych. Na placu zabaw zwykle są huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki – każdy z tych sprzętów nie jest tam przypadkowo. Wpływają one na wszystkie układy dziecka i zwiększają wydajność organizmu.

  • Piaskownica – usprawni czynności manipulacyjne, kształtuje zmysł dotyku.
  • Zjeżdżalnia – ćwiczenia równowagi, balansowania ciałem.
  • Huśtawka – uspokaja, ma dobry wpływ na koncentrację. Umożliwia ćwiczenie równowagi.
  • Drabinka – kolejny sprzęt do ćwiczenia równowagi. Usprawnia też ręce.
  • Karuzela – ćwiczenie równowagi. Nauka wprawiania rzeczy w ruch i panowania nad ciałem. Podobnie działa bujak.

Udanych i ciepłych wakacji! :) do zobaczenia :) 

 

 

Witajcie :)
Mam nadzieję, że ćwiczenia z poprzedniego tygodnia nie były dla Was zbyt trudne i jestem pewna, że poradziliście sobie z nimi znakomicie :)
W tym tygodniu trochę się porozciągamy

1. Rozciąganie w pozycji stojącej 
Dziecko staje w rozkroku jedną rękę kładzie na biodrze, druga powinna być uniesiona w górę. Następnie wykonujemy skłon w bok w stronę, po której ręka jest na biodrze. Ćwiczenie należy powtórzyć w drugą stronę i tak 5 razy na każdą ze stron.

2. Rozciąganie tyłu nóg oraz pleców. 

Dziecko siedzi na podłodze z nogami wyprostowanymi i złączonymi, w tej pozycji wykonuje skłon do przodu, próbując dotknąć swoich stóp. Następnie w lekkim rozkroku, kolejno robiąc skłon do prawej i lewej nogi. (wskazówka-zwróćcie uwagę, by plecy dzieci były wyprostowane) 

3.Rozciąganie wewnętrznych partii mięśniowych nóg.

Dziecko robi przysiad i wyciąga jedną nogę w bok. Ćwiczenie powtarzamy zmieniając kolejno prawą i lewą stronę.

4.Ćwiczenia z piłką.
Dziecko kładzie się na plecach, opierając nogi ułożone pod kątem 90stopni na piłce. W tej pozycji próbuje wykonać kołysania na boki, następnie wciskać pięty w piłkę. Dla największych twardzieli polecam jeszcze wykonanie próby podniesienia pupy do góry i utrzymanie ciężaru ciała na piłce ;)
(wskazówka-kupując piłkę proszę zwrócić uwagę na jej wielkość, gdyż musi być ona dopasowana do wzrostu dziecka)

5.Unoszenie bioder.
W tym ćwiczeniu dziecko kładzie się na plecy, ręce powinny być ułożone wzdłuż ciała. Prosimy dziecko by podpierając się na stopach, próbowało unieść biodra do góry. Dodatkowo, żeby ćwiczenie nie było zbyt nudne, możemy poprosić dziecko by podnosząc pupę, przekładało pod nią jakąś zabawkę, podając ją z ręki do ręki. Ćwiczenie te wykonujemy 15 razy.

6.Skłon tyłowia w tył.
Dziecko kładzie się na brzuchu z wyprostowanymi rękoma i zgiętymi kolanami. W tej pozycji próbuje wygiąć się jak najbardziej do tyłu. 

Rozciąganie polecam wykonać na zakończenie ćwiczeń wzmacniających, które możecie znaleźć w materiałach z poprzednich tygodni :) 

Powodzenia! :) 

Kochane dzieci :) przed Wami kolejna porcja ćwiczeń.

W tym tygodniu przygotujcie:

1. trzy różne pojemniki-wiaderka-miski oraz np. woreczki zrobione ze

skarpet wypełnionych ryżem. Waszym zadaniem będzie ułożenie woreczków

na stopę prawą,po czym przeniesienie tego woreczka do pojemnika

ustawionego naprzeciw. Proszę byście wykonali po 5 kolejek naprzemiennie

prawą i lewą stopą.

ćwiczenie1

2. Hula-hop ustawione tak,by nie upadło. Wasze zadanie to przechodzenie

przez kółko do przodu (5x), do tyłu (5x), w prawo (5x) oraz w lewo (5x).

ćwiczenie2

3. Butelka wody i gumki recepturki albo gumki do włosów :) Spróbujcie

ponawlekać gumki na plastikową butelkę a następnie je zdjąć. To

ćwiczenie świetnie rozwija motorykę małą- czyli sprawność Waszych

paluszków :)

4. Kartki, na których poproście rodziców,by narysowali Wam szlaczki oraz

nożyczki. Waszym zadaniem będzie wycinanie nożyczkami po narysowanych

szlaczkach.

 

obrazki

 

Mija nam kolejny tydzień pracy zdalnej.Mam nadzieję, że Wasza sprawność fizyczna stale się rozwija a Wy-drogie dzieci, jeszcze nie jesteście znudzeni :) 

Pamiętajcie, że powtarzanie ćwiczeń, które pojawiają się na stronie, sprawią, że będziecie silni i szybcy :) 
Sprawdźcie, czy potraficie wykonywać poniższe ćwiczenia:

  1. Pajacyki -  to sposób na rozgrzanie większej ilości mięśni jednocześnie;
  2. Podskoki raz na jednej, raz na drugiej nodze - ćwiczenie to poprawia koordynację i równowagę;
  3. Wymachy ramionami - naśladowanie pływaków to doskonały sposób na przygotowanie dzieci na przyszłe wyprawy na basen ;) ;
  4. Przysiady - to ćwiczenie doskonale wzmacniające mięśnie pośladków, nóg. Bardzo dobrze wpływa na wadę postawy-stopy płasko-koślawe;
  5. Taniec przy energicznej muzyce - pozwala wzmacniać poczucie rytmu, równowagi i koordynację, a poza tym to świetna zabawa dla całej rodziny :)

Bardzo ważnym jest, aby po każdych ćwiczeniach wzmacniających mięśnie naszego ciała, pamiętać o ich rozciąganiu :)  Oto kilka propozycji:

  • usiądźcie razem na ziemi i wykonujcie skłony do stóp. Nogi niech będą złączone razem i wyprostowane w kolanach;
  • stojąc wykonujcie wypad raz na jedną nogę, raz na drugą;
  • siedząc po turecku wyciągnijcie prawą rękę do góry, a następnie skierujcie ją, jak najbardziej w lewą stronę. To samo robimy z drugą ręką;
  • spróbujcie złapać swoje ręce za plecami, wykonując tzw. agrafkę;
  • wykonajcie ostrożnie kilka obrotów głową w jedną i drugą stronę.

Powodzenia! :) :) 

 

 

 

 

 

Witajcie w kolejnym tygodniu naszych zdalnych zajęć ruchowych :)

Mam nadzieję, że udało Wam się wykonać większość ćwiczeń z poprzedniego tygodnia :)
Tym razem poćwiczymy sobie koordynację wzrokową, celność i skupienie, chwyt stóp, mięśnie kończyn dolnych oraz ogólną sprawność fizyczną :)  

Jako rozgrzewkę spróbujcie wykonać ćwiczenia z filmiku, który umieściłam poniżej. Pamiętajcie, by ćwiczenia robić we własnym tempie i dostosować je do własnych możliwości.

Do kolejnego zadania potrzebować będziecie dwóch misek z wodą i piłek z suchego basenu, a także krzesełka, na którym usiądziecie, by łapać stopami piłki z jednej miski i przekładać je do drugiej.

Na koniec, potrzebować będziecie kilku kubków jednorazowych przyczepionych taśmą do brzegu stołu, a także np. piłek do ping-ponga. Następnie usiądźcie wygodnie po przeciwnej stronie stołu i spróbujcie, turlając piłki, trafiać nimi do przyczepionych kubeczków.


Powodzenia!!

Film

Zadanie 1

Zadanie 2

 

Drodzy rodzice :) w tym tygodniu zapraszam Was oraz Wasze dzieci do zabawy z użyciem balonów :) 

 

Zadanie 1- chodzenie jak pingwin

Umieśćcie nadmuchany balon między kolanami dziecka i pozwólcie chodzić mu po pokoju, bez upuszczenia. Aby zadanie było trudniejsze, możecie stworzyć mały tor przeszkód, układając na podłodze przeszkody, które trzeba ominąć (np.obejść dookoła, przeskoczyć bez upuszczenia balonu)

Zadanie 2- zawory balonowe

Przyczepcie balon przywiązany na sznurku, np do żyrandola czy futryny drzwi. Poproście dziecko, by starało się podskoczyć do balonu maksymalną ilość razy jaką jest w stanie to zrobić (będziecie w stanie zobaczyć, jak szybko następuje męczliwość u Waszej pociechy). Następnie poproście by dziecko dotknęło balonu czubkiem głowy, prawą ręką, lewą ręką np.po 5 razy każdej czynności :) 

Zadanie 3- dmuchanie balonu

Ustawcie tor, którym ma poruszać się balon i poproście dziecko, by spróbowało "dodmuchać" balon na wyznaczonej przez Was długości. Dziecko może poruszać się idąc w pozycji czworaczej, bądź też siedząc na piętach (proszę zwrócić uwagę, by pupa siedziała dokładnie na piętach a nie między stopami tworząc tym samym literę W)

Zadanie 4-balansujący balon

Poproście dziecko, by stojąc, trzymało balon na wyprostowanej przed siebie dłoni (jej zewnętrznej części) i sprawdźcie, jak długo będzie potrafiło to wykonać. Jeśli będzie to zbyt proste to możecie, tak jak w zadaniu nr1, ułożyć tor przeszkód i poprosić by dziecko przeszło wyznaczoną trasę z balonem na dłoni :)

Zadanie 5-siatkówka

Postawcie dwa krzesła, wiążąc między nimi sznurek. Następnie usiądźcie na podłodze po przeciwnych stronach i spróbujcie odbijać do siebie balon (proszę zwrócić uwagę na poprawną postawę podczas tego zadania, szczególnie wyprostowane plecy)

Powodzenia!! :) 

ćwiczenia

 

Witajcie :) 
Dziś proponuję ćwiczenia nauki skoków przez przeszkodę. Potrzebne będą dwa krzesełka i kijek od miotły. Kijek umieszczamy na wysokości, którą dostosowujemy do możliwości dziecka. Początkowo połóżmy kijek na podłodze, następnie stopniowo zwiększamy jego wysokość. 

Po ćwiczeniach skocznych, rozruszajmy obręcz barkową rzutami do celu. (poniżej przedstawiam pomysł na wykonanie)
 Na rozgrzewkę proponuję wykonanie ruchów okrężnych rąk -prawa-w przód i w tył, -lewa- w przód i w tył :) gdy tak rozgrzejemy nasze stawy ramienne, możemy zacząć główne ćwiczenie.


Kolejnym pomysłem jest ćwiczenie umiejętności nakręcania i odkręcania nakrętek, ćwiczenie mięśni dłoni. Do tego, potrzebne będą śruby różnej wielkości oraz pasujące do niej nakrętki, a także deska, w której będą umieszczone.

Ostatnią propozycją w tym tygodniu jest ćwiczenie z pomocą gumek recepturek, przy okazji którego, uczymy się rozpoznawania i odwzorowywania figur geometrycznych.

https://drive.google.com/open?id=10O8jvXb3k398CNGPjOvQD0BKvq4gDCJV

Powodzenia!! :) 

gumki-recepturki

rzuty-do-celu

śrubki

 

 

 

Mam nadzieję, że zadania z poprzedniego tygodnia były miłym relaksem po dawce ćwiczeń wzmacniających ciało :) 
Tym razem również przedstawiam ćwiczenia "stolikowe" i manualne a na koniec wzmocnimy sobie mięśnie grzbietu :)

Poćwiczymy koordynację obustronną, do której potrzebować będziecie dwóch kartek papieru oraz nakrętek (obrazek poniżej).
Z kolei dla starszych dzieci proponuję prosty sposób na naukę wiązania butów :) rysunek buta może być dowolnej wielkości, zacznijmy jednak od większego "modela", by było łatwiej.
Udanej zabawy z ćwiczeniami i pozdrawiam ciepło :)
 

Koordynacja obustronna

Sznurówki

Film

 

 

 

Witajcie :)

W tym tygodniu, dla urozmaicenia, poćwiczymy także motorykę małą, czyli najprościej mówiąc, sprawność naszych dłoni i palców. 
Będziecie potrzebowali:
-durszlak;
-kreatywne druciki;
-kolorowe pompony;
-pojemnik z przykrywką (np. po maśle), w której zrobicie dziurki;
-puste rolki po papierze toaletowym;
-sznurek i taśmę;
-kartki papieru i kawałki kartonu;
-plastikowy koszyk.

Poniżej zobaczcie do czego te wszystkie rzeczy, można wykorzystać :) 
 

 

Mija kolejny tydzień naszej izolacji, na szczęście możemy znów spacerować (z ograniczeniami, ale jednak) korzystając ze świeżego powietrza i coraz piękniejszej pogody :) 
Poniżej przedstawiam propozycje z ćwiczeniami na przyszłe dni, które oczywiście łączymy i przeplatamy z poprzednimi. Nie ograniczajmy się do poszczególnych filmów umieszczanych na stronie, pamiętajmy o poprzednich i róbmy je według upodobań, stopni trudności, a co najważniejsze, możliwości ruchowych dzieci. Aktywność fizyczna ma przede wszystkim sprawiać przyjemność :) 

Link 1

Link 2

Link 3

 

W tym wyjątkowym czasie łatwo popaść w nudę, rutynę, niechęć... Wiadomo nie od dziś, że ruch to zdrowie, a podczas aktywności ruchowej nasz organizm wydziela endorfiny, czyli hormony szczęścia :) mam nadzieję, że ćwiczenia, które Państwu przesyłam, poprawią Wam humory i uśmiech będzie gościł na twarzach Waszych oraz Dzieciaków od rana do wieczora :) 

Link 1

Link 2

Link 3

 

Drodzy Rodzice! 

W tym tygodniu przygotowałam zestaw ćwiczeń,który ma na celu naukę utrzymywania równowagi,skoków i przekraczania linii środka ciała.

Zapraszam do wspólnej zabawy :) jedyne czego będziecie potrzebować to taśma przyklejona na podłodze lub rozłożony sznur :) no i oczywiście dobrego humoru :) 

Pozdrawiam! :) 

LINK 1

LINK 2

LINK 3

 

Drodzy rodzice,

Na kolejny tydzień proponuję zabawy mające na celu ćwiczenia:
-szybkości czasu reakcji;

-ćwiczenia skoczne (proponuję, jak na zamieszczonym filmiku, nakleić na podłogę taśmę, układając w ten sposób "drabinkę", bądź też po prostu rozłożenie sznurków,sznurówek) ;

-ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne.

Na zamieszczonym zdjęciu proponuję także ćwiczenia z zakresu motoryki małej-zapinanie i rozpinanie guzików.

Pamiętajcie, żeby ćwiczenia dozować dzieciom w miarę ich możliwości i umiejętności. Nie wszystko za pierwszym,drugim, ani nawet trzecim razem wychodzi tak idealnie jak na filmach :)

Powodzenia! Trzymam kciuki za dzielne Dzieciaki! :)

Link 1

Link 2

Link 3

Link 4

Link 5

 

W tym tygodniu czeka na Was kolejna porcja propozycji zabaw ruchowych także z udziałem Rodziców :)

Rozłóżcie sobie ćwiczenia na każdy dzień, w miarę możliwości wykorzystajcie słońce za oknem i poćwiczcie na świeżym powietrzu :)

Link 1

Link 2

Link 3

Link 4

Na kolejny tydzień zabawa

DOTYKOWE KSZTAŁTY

 

 

" Na kolejny tydzień kolejne dwie zabawy :)

1.Rozkruszanki to zabawa sensoryczno-motoryczna, która została wymyślona przez Marshę Mitnick, dyrektorkę przedszkola wczesnej interwencji The Village Educational Center w Birmingham, w stanie Michigan, która zauważyła, że uderzanie młotkiem i   kruszenie różnych rzeczy pomaga zaspokoić naturalną potrzebę  dziecka – rozładowuje energię
2. Latarkowy berek to przyjemna zabawa przed zaśnięciem, ale i nie tylko. Joe Newman, terapeutka z Bethesdy w stanie Maryland, poukładała zadania według stopnia trudności.

„Kiedy bawicie się po raz pierwszy, zacznijcie od rzeczy prostszych i dodawajcie trudniejsze elementy, kiedy dziecko będzie na nie gotowe

Pozdrawiam i Do dzieła !!!

 

W tym tygodniu poćwiczymy naprzemienność ruchową oraz  postaramy się podociskać. Da nam to poczucie relaksu oraz wyciszenia.

Masaż sensoryczny

Skorupa Żółwia

 

 

 

Tym razem zapraszam do zabawy usprawniającej zmysł wzroku oraz zmysł równowagi. Następnie popracujemy nad koordynacją przestrzenną wraz z usprawnianiem naszych dłoni.

Do dzieła!!!
 

 

 

 

Witam serdecznie. W tym tygodniu propozycja 2 zabaw. Pisanie po plecach oraz rzucanie workami do celu o różnym stopniu trudności. Życzę miłej zabawy. Bądźcie Zdrowi.

 

Pisanie po plecach

 

 

 

W dobie zaistniałej sytuacji nie mamy jak zaspokoić potrzeb sensorycznych na podwórku w związku powstaje dużo sytuacji stresowych, nerwowych. Nasze pociechy często wtedy bywają marudne, pobudzone a czasami nawet wręcz apatyczne.

Poniżej prezentuje państwu zestaw ćwiczeń wyciszających system nerwowy dziecka, który pozwoli w jakiś sposób przetrwać ten trudny czas. Czas świat Wielkanocnych się zbliża, to będzie dobry moment na wspólne zabawy.

Ćwiczenia wyciszające ukad nerwowy

 

 

 

Oto kolejny zestaw zabaw, które wspierają proces rozwojowy naszych Pociech

Nakrywanie do stołu

Jedzenie kolorów

Jak ktoś ma facebooka polecam zajrzeć

Link 

 

 

 

 

Szanowni Państwo

Jako po ćwiczeniach ogólnorozwojowych chciałbym zaproponować dla was zestaw zabaw sensorycznych, które można wykonywać podczas czynności domowych. Doskonała zabawa z naszymi pociechami, która łączy przyjemne z pożytecznym. Na ten tydzień "Łazienka- Pranie"

 
Kamil Jan Pęza
Pedagog Specjalny,Fizjoterapeuta
Terapeuta Integracji Sensorycznej 

Ćwiczenia - pranie

Drodzy rodzice, kochane dzieci

Z niektórymi dziećmi widzimy się już w przedszkolu. Tym którzy jeszcze są w domu wysyłam propozycje zadań na bieżący tydzień.

  1. Tak jak zawsze na początek coś na skoncentrowanie się oraz percepcję wzrokową. W pliku Kodowanie i różnicowanie (dzieciom młodszym) oraz Przerysuj wzór  (dzieciom starszym) znajdziecie Państwo propozycję ćwiczeń. Młodsze dzieci mają za zadanie pokolorowania nutek wg położenia na liniach oraz według wielkości (str 2 i 3)
  2. Kolejne zadanie  usprawnia logiczne myślenie.  W pliku znajdują się dwie strony po 12 obrazków. Zadaniem dzieci jest dopasowanie obrazków do siebie, stworzenie 6 par na jednej i drugiej stornie . Dzieci dobierają obrazki do siebie na zasadzie nazwy czynności. Czyli otwieramy okno i otwieramy puszkę. I mamy pierwszą parę J Polewamy  kwiatki i polewamy sosem mięso itd. (plik czynności)
  3. Mam oko na litery  - dzieci szukają obrazków zaczynających się na literę W i Z. Można układać zdania z podanymi przez dziecko wyrazami. Młodsze dzieci, które nie wiedzą jaka litera kryje się w podanym wyrazie mogą odszukiwać podane słowa.
  4. Na koniec  wiersze o wściekłości, złości. Proszę przeczytać z dzieckiem wiersz, spytać dziecko dlaczego Trusia była taka wściekła, czy dobrze się zachowała, co mogła innego zrobić. Zachęcam do rozmowy również o trudnych emocjach, dziecko tak jak każdy z nas ma prawo przeżywać  wszelakie  emocje. Warto na spokojnie o tym rozmawiać. Na zachowanie swoje mamy wpływ, na emocje które przeżywamy już nie mamy. Uczenie blokowania trudnych przeżyć wcale nie powoduje że one znikają. Wręcz przeciwnie powodują, że młody człowiek uczy się że nie warto, nie można  okazywać  złości, strachu, wstydu, bo rodzice nie chcą tego widzieć ani słyszeć. Proszę nie mylić moich sugestii jako sposób na bezstresowe wychowanie.

T o że porozmawiamy z dzieckiem o tym co czuło, nie oznacza że nie mamy być konsekwentnijeśli postąpiło źle, zwłaszcza jeśli zachowanie trudne często się powtarza.

Ostatnia strona to zdjęcia różnych emocji, zadaniem dziecka jest wybranie twarzy przedstawiających wściekłość, złość, zastanowienie się co stało się że te osoby się tak czują i co mogą zrobić żeby poradzić sobie z tym uczuciem.

M. Pawłowska

 

 

 

Drodzy rodzice

Przed nami kolejny tydzień pracy zdalnej.

1. Na początek coś na koncentrację. Zadaniem dzieci jest dopasowanie identycznych elementów do siebie lub brakującego elementu. (dopasowanie)

2. Kolejne zadanie jest na usprawnianie myślenia przyczynowo-skutkowego, przesyłam dwie historyjki obrazkowe, które ułożone są nie po kolei. Zadaniem dziecka jest opowiedzenie co dzieje się na obrazkach. (proszę zadawać pytania pomocnicze dziecka).

3. Ostatni plik również zawiera historyjki.

Chciałabym abyście porozmawiali ze swoimi dziećmi o lęku. Każdy z nas boi się czegoś, jest to naturalne. Strach ostrzega nas przed zagrożeniem i pomaga uchronić przed nim. Czasem boimy się, mimo że tak naprawdę nic strasznego się nie dzieje. Niektóre osoby boją się ciemności, a inne myszy. Gdy pojawia się strach, ciało może reagować w różny sposób: blednie, poci się, trzęsie. Czasami chcemy uciekać, innym razem skurczyć się. Najlepszym sposobem, by zapanować nad strachem jest wzięcie kilku głębokich oddechów. Dobrze jest wyrazić to co się czuje, pozwolić aby ta emocja pojawiła się. Możemy uważnie obserwować swoje ciało, wtedy skupiamy uwagę na odczuwaniu ciała, a z umysłu znika to co przeraża. Dzieci w zabawie mogą zamienić się w coś czego się boją i starać się aby postacie te wyglądały głupio lub śmiesznie. Proszę pamiętać lepiej rozmawiać o tym czego się boimy, co jest dla nas trudne. Unikanie tematu nie spowoduje, że dziecko przestanie się bać. Pokazujemy również dziecku to że warto rozmawiać o rzeczach, sprawach z którymi ciężko się skonfrontować.

Przesłałam Państwu dwie historyjki: jedną o dziecku, które boi się ciemności, drugą o dziecku które boi się psa. Slajd pierwszy i trzeci pokazuje co się dzieje z dzieckiem które odczuwa lęk. Slajd drugi i czwarty pokazuje co możemy z daną sytuacją zrobić. Chciałbym aby Państwo razem z dzieckiem opowiedzieli co widzą na obrazkach i co zostało zrobione aby dzieci pokonały swój strach. Proszę porozmawiać z dzieckiem czego ono się boi i spróbować znaleźć sposób na lęk. Można zrobić to za pomocą obrazków i krok po kroku realizować w życiu. Proszę pamiętać nie musi udać się za pierwszym razem, lęki u dzieci są rozwojowe. Ważne jest jak to tego podchodzimy.

 

Drodzy rodzice, kochane dzieci

Z niektórymi dziećmi widzimy się już w przedszkolu. Tym którzy jeszcze są w domu wysyłam propozycje zadań na bieżący tydzień.

  1. Tak jak zawsze na początek coś na skoncentrowanie się oraz percepcję wzrokową. W pliku Zapamiętaj jak najwięcej dzieci mają za zadanie przyglądać się obrazkowi, następnie z pamięci odpowiadają na pytania do ilustracji.
  2. Kolejne zadanie  ćwiczy zdolność rozumienie tekstu słuchanego. Dziecko słucha tekstu, następnie odpowiada na pytania pod wierszykiem. Proszę próbować na początku nie pokazywać obrazka, chyba że jest problem  z odpowiedzią na pytania.(Pajdohistoryjka)
  3. Mam oko na litery  - dzieci szukają obrazków zaczynających się na literę G i H. Można układać zdania z podanymi przez dziecko wyrazami. Młodsze dzieci, które nie wiedzą jaka litera kryje się w podanym wyrazie mogą odszukiwać podane słowa.
  4. Na koniec  zadania usprawniające logiczne myślenie- porównywanie znaków, przerysowywanie w odpowiednim  ułożeniu  i wykluczanie ze zbioru. (logiczne myślenie)

                                                                                                                                                                                                                                                                Pozdrawiam

                                                                                                                                                                                                                                                                M. Pawłowska

 

 

 

Drodzy rodzice, kochane dzieci

Oto propozycja na kolejny tydzień.  

  1. Tak jak zawsze na początek coś na skoncentrowanie się oraz percepcję wzrokową. W pliku Zadania na koncentrację dzieci mają za zadanie dopasować pasujące do siebie elementy (albo identyczne albo brakujące części).
  2. Kolejne zadanie rozwija wyobraźnię przestrzenną. Dzieci mają za zadanie w pierwszym ćwiczeniu policzyć z ilu kostek składa się budowla, następnie dopasować brakujący element do figury i na końcu sprawdzić któregoelementu brakuje.Do tego zadania zapraszam wszystkie dzieci- młodszemogą mięć problem z rozwiązaniem ich, dlatego proszę rodziców o pomoc. plik
  3. Jak mam się zachować to propozycja na kolejne ćwiczenia. W pliku umieszczone są dwie historyjki podzielone na trzy slajdy. Pierwsza o kłótni  i  druga o jedzeniu(mała żyrafka nie jest w stanie dosięgnąć do drzewa).  Zadaniem dzieci jest opowiedzenie co dzieje się na pierwszych obrazkach historyjki, następnie  dziecko ma powiedzieć jak zakończy się ta opowieść. Kolejne slajdy 2,3 oraz 5 i 6 pokazują zakończenie dobre oraz nieodpowiednie. Ważne jest omówienie z dziećmi co czują zwierzęta na obrazku. Niektórym dzieciom jest trudno opowiadać więc ważne jest zadawanie pytań dodatkowych, pomaganie w opisywaniu ilustracji.
  4. Kodowanie–  to kolejna propozycja rozwijająca logiczne myślenie jak również koncentrację. (do druku) Do każdego elementu przypisany jest symbol ( w przypadku cyfr kolor). Zadaniem dziecka jest dorysowanie elementu tak jak na wzorze, cyfry należy podkreślić przypisanym kolorem).
  5. Na koniec polecam przeczytaćkrótki artykuł o 30 pozytywnych zdaniach które warto mówić dzieciom. Słowa mają moc

Pozdrawiam M. Pawłowska

 

Drodzy rodzice, kochane dzieci

Oto propozycja na kolejny tydzień.

  1. Tak jak zawsze na początek coś na skoncentrowanie się oraz percepcję wzrokową. W pliku Zapamiętaj jak najwięcej umieszczone są dwa zdjęcia. Zadaniem dziecka jest przez 1 minutę uważnie przyglądać się obrazkowi( w tym czasie proszę nie nakierowywać dziecka na konkretne elementy). Następnie dziecko  odpowiada na umieszczone pytania bez patrzenia na ilustrację. Nie trzeba drukować  pliku.
  2. Kolejne zadanie pochodzi z PUSów, zapraszam do wykonania nasze najmłodsze przedszkolaki. W pliku zadania dla 3-4 latków umieściłam dwa  zadania
    (dopasowywanie elementów do poszczególnych obrazków oraz domino- znajdywanie nie pasującego elementów). Nie trzeba drukować , wystarczy że dziecko wskaże.
  3. Kolejne zadanie również pochodzi z PUSów tym razem skierowane jest do starszych dzieci 5-6 letnich ( jedno dotyczy dodawania do 10- to trudne dla dzieci, więc proszę wziąć klocki, patyczki do pomocy, oraz wyróżnianie pierwszej głoski w wyrazie)- plik zadanie 5-6 latkom
  4. Jak mam się zachować to propozycja na kolejne ćwiczenia. W pliku umieszczone są dwie historyjki podzielone na trzy slajdy. Pierwsza o dołączaniu do zabawy
    i  druga o upadku.  Zadaniem dzieci jest opowiedzenie co dzieje się na pierwszych obrazkach historyjki, następnie  dziecko ma powiedzieć jak zakończy się ta opowieść. Kolejne slajdy 2,3 oraz 5 i 6 pokazują zakończenie dobre oraz nieodpowiednie. Ważne jest omówienie z dziećmi co czują zwierzęta na obrazku. Niektórym dzieciom jest trudno opowiadać więc ważne jest zadawanie pytań dodatkowych, pomaganie w opisywaniu ilustracji.
  5. Zazdrość – emocja dobrze wszystkim znana, proszę przeczyć dziecku slajd pierwszy, omówić sytuacje kiedy czujemy zazdrość, następnie mają Państwo zeskanowany wierszyk o złości z książki „Cynamon i Trusią”. Książka jest genialna, polecam serdecznie.  Również trzeba omówić podany wierszyk z dzieckiem, pokazać na ilustracji zachowanie bohaterów, ich mimikę itd.

                                                                                                                                                    Pozdrawiam

                                                                                                                                                        M. Pawłowska

jak-mam-zachować-się

zadanie-3-4-latkom

zadania-dla-5-6-latków

zapamiętaj-jak-najwięcej

zazdrość

 

 

Drodzy rodzice, kochane dzieci

Oto propozycja na kolejny tydzień.

  1. Tak jak zawsze na początek coś na skoncentrowanie się oraz percepcję wzrokową. W pliku Zapamiętaj jak najwięcej umieszczone są dwa zdjęcia. Zadaniem dziecka jest przez 1 minutę uważnie przyglądać się obrazkowi( w tym czasie proszę nie nakierowywać dziecka na konkretne elementy). Następnie dzieckoodpowiada na umieszczone pytania bez patrzenia na ilustrację. Nie trzeba drukować pliku.
  2. Kolejne zadanie pochodzi z PUSów, zapraszam do wykonania nasze najmłodsze przedszkolaki. W pliku dla najmłodszych umieściłam trzy zadania dla 3-4 latków( rozróżnianie elementów dużych i małych, wyszukiwanie identycznych elementów, wykluczanie nie pasujących przedmiotów).Proszę nie robić wszystkiego naraz, nie trzeba drukować , wystarczy że dziecko wskaże.
  3. Jak mam się zachować to propozycja na kolejne ćwiczenia. W pliku umieszczone są trzy historyjki podzielone na trzy slajdy. Pierwsza o zepsutym rowerze, druga o braku śniadania ostatnia o nieznajomym pytającym o drogę.  Zadaniem Państwa jest opowiedzenie co dzieje się na pierwszym rysunku. Następnie zadaniem dziecka jest wybranie rozwiązania dla danej sytuacji. Jak zawsze warto omówić z dzieckiem wszystkie obrazki, spytać dlaczego uważa że takie rozwiązanie jest dobre. Które nie jest właściwe i dlaczego. Niektórym dzieciom jest trudno opowiadać więc ważne jest zadawanie pytań dodatkowych, pomaganie w opisywaniu ilustracji.
  4. Garść radości, szczypta złości to zarówno ćwiczenie jak i opowiadanie. Jeśli mają Państwo możliwość proszę wydrukować  zadanie. Jest to historyjka o emocjach o tym jak się czują dzieci  przy określonych emocjach.
  5. Na koniec wysyłam link do ciekawego artykułu z portalu dla rodziców. Dzieci są ważne o wartościach jakie warto dziecku przekazać.

Zapamiętaj jak najwięcej

Dla najmłodszych

Jak mam się zachować

Garść radości, szczypta złośći

Dzieci są ważne o wartościach jakie warto dziecku przekazać.

 

 

Drodzy rodzice, kochane dzieci

Oto propozycja na kolejny tydzień.

1. Tak jak zawsze na początek coś na skoncentrowanie się oraz percepcję wzrokową. W pliku Zapamiętaj jak najwięcej umieszczone są dwa zdjęcia. Zadaniem dziecka jest przez 1 minutę uważnie przyglądać się obrazkowi( w tym czasie proszę nie nakierowywać dziecka na konkretne elementy). Następnie dziecko  odpowiada na umieszczone pytania bez patrzenia na ilustrację. Nie trzeba drukować  pliku.

2. Kolejne zadanie pochodzi z PUSów. Zachęcam wszystkich rodziców do kupienia książeczek i zastawu kontrolnego PUS (klocków). To świetna pomoc dydaktyczna. Książeczek jest bardzo dużo, koszt ich nie jest zbyt duży (koło 15-18 zł). W pliku PUS umieściłam trzy zadania dla 4-5 latków( wykluczenia ze zbioru, ćwiczenie na kolejność zdarzeń  oraz dopasowywanie do cienia). Proszę nie robić wszystkiego naraz, nie trzeba drukować , wystarczy że dziecko wskaże.

3. Sylaby to kolejne zadanie dedykowane dzieciom starszym. Jeśli dziecko jest w stanie samo odczytać sylaby to super, jeśli nie proszę przeczytać samemu. Zadaniem dziecka jest storzenie wyrazu, wyrazów na podaną sylabę.

4. Jak mam się zachować to propozycja na kolejne ćwiczenia. W pliku umieszczone są dwie historyjki podzielone na trzy slajdy. Pierwsza o pomaganiu i przewróconym koszyku, druga o zapraszaniu na urodziny. Zadaniem Państwa jest opowiedzenie co dzieje się na pierwszym rysunku (slajd 1,4). Następnie zadaniem dziecka jest dokończenie tej historyjki: Jak powinna zachować się duża myszka? (hist 1); Jak powinna zachować się wiewiórka(hist. 2). Na kolejnych slajdach 2-3 (hist 1)oraz 4-5 (hist 2) umieszczone są zakończenia opowiadania, te z dobrym i ze smutnym zakończeniem. Ważne jest aby nie pokazywać od razu dziecku dwóch wersji. Proszę używać pytań pomocniczych : jak byś się czuł gdyby to przytrafiło Ciebie, jakbyś chciał żeby ktoś zachował się wobec Ciebie w sytuacji jak ta? co może zrobić duża myszka w tej sytuacji? czy pamiętasz podobną sytuację?

5. Na koniec wysyłam link do ciekawego artykułu o mindfulness- czyli treningu uważności. Warto stosować treningi uważności, świetniewpływają na koncentrację ,redukcję stresu, Polecam

Pozdrawiam M. Pawłowska

Zapamiętaj jak najwięcej

PUS

Sylaby

Jak mam się zachować

Artykuł

 

 

Drodzy rodzice, kochane dzieci

Oto propozycja na kolejny tydzień.

1. Tak jak zawsze na początek coś na skoncentrowanie się oraz spostrzegawczość. Nie trzeba drukować wystarczy że dziecko porówna i pokaże identyczny przykład. W pliku zamieściłam 4 scany, dwa pierwsze są dzieciom młodszym, dwa kolejne starszym (plik Koncentracja)

2. Kolejne litery i ćwiczenie nagłosu jak również i koncentracji z książki „Mam oko na litery”- tym razem litera A i B.  Dzieci starsze układają zdania z wyrazem, dzielą na sylaby. Dzieci młodsze które nie potrafią rozpoznawać jeszcze głoski na początku wyrazu mogą wyszukiwać co widzicie Państwo.  Proszę o zadawanie jak największej ilości pytań do podawanych elementów (Mam oko na litery A i B).

3. Kolejne zadanie pochodzi z książek usprawniających percepcję wzrokową. W zadaniach chodzi o wyróżnianie szczegółów na elementach. Proszę o wydrukowanie tych kart. Zadaniem dziecka jest kolorowanie podanych elementów wg podanej instrukcji na początku kartki. (plik Szczegóły)

4. Figury i liczenie- to zadanie będzie wymagało liczenia na elementach, palcach, patyczkach. Dziecko  na początku ma odszyfrować jakie cyfry kryją się za podanymi figurami. Następnie  dodaje lub odejmuje podane liczby. Nie jest to zadanie łatwe przeznaczone jest dla naszych 6 latków, wskazane jest pomoc przy liczeniu. Zadanie jest dość długie, proszę o podzielenie je na dwa, trzy etapy  (plik figury i liczenie)

5. Na koniec rozmowa o emocjach z dzieckiem. Proszę porozmawiać o tym: Jakie zna emocje? Kiedy je odczuwa? W jakich sytuacjach? Jak je czuje w swoim ciele? Co możemy zrobić gdy, czujemy trudne emocje?

Fajnie będzie jeśli Państwo dadzą proste przykłady swoich sytuacji kiedy czujemy się tak.(plik co robię z emocjami)

Pozdrawiam, M. Pawłowska

Koncentracja

Mam oko na litery A i B

Szczegóły

Figury i liczenie

Co robię z emocjami

 

Drodzy rodzice, kochane dzieci

Oto propozycja na kolejny tydzień.

1. Jak zawsze na początek coś na skoncentrowanie się oraz spostrzegawczość.  Dziecko ma wskazać podobieństwa i różnice na obrazkach( plik Tullet- podobieństwa i róźnice)

2. Kolejne litery i ćwiczenie nagłosu jak również i koncentracji z książki „Mam oko na litery”- tym razem litera R i S (plik  Mam oko na R i S) Dzieci starsze układają zdania z wyrazem, dzielą na sylaby. Dzieci młodsze które nie potrafią rozpoznawać jeszcze głoski na początku wyrazu mogą wyszukiwać co widzicie Państwo.  Szczególnie u dzieci które mają problem z komunikowaniem się , odpowiadaniem na pytania, zasobem słownictwa warto zadawać jak najwięcej pytań do podanej rzeczy.

3. Propozycja zadań dla najmłodszych dzieci. ( plik Kropki i cechy). Tym razem należy wydrukować karty. Jeśli nie mają Państwo możliwości proszę samemu zrobić podobne zadanie. Kartę z kropkami drukujemy dwa razy. Jedną zostawiamy niepociętą , drugą natomiast tniemy na kilka pasków różnych długości między kropkami. Zadaniem dziecka jest poukładanie pasków tak jak na kartce ze wzoru ( dopasowanie tak jak w puzzlach). Na drugiej stronie mają Państwo zadanie na łączenie dwóch cech koloru i kształtu. Dziecko koloruje figurę wg koloru który ma przypisany w tabelce, czyli pierwszy będzię różowy kwadrat.

4. Sylaby i słownictwo- w pierwszy zadaniu Państwo czytają dzieciom wyrazy, dziecko klaszcze ile słyszy sylab. Zadanie drugie dziecko podaje (nie pisze) trzy wyrazy rozpoczynające się na określoną głoskę.(plik Sylaby i słownictwo)

5. Na koniec historyjki społeczne. (plik Jak mam się zachować) Wysyłam Państwu trzy. Jedna o katarze, druga- o piłce na jezdni oraz ostatnia- o skaleczeniu.  Każda z składa się z 4 obrazków. Dziecko na początku opowiada co widzi na górnym obrazku. Następnie ma za zadanie wybrać  jeden obrazek z poniższego rzędu:  Co ma zrobić dziecko z obrazka w sytuacji która go spotkała. Bardzo ważne aby porozmawiać z dzieckiem i zadać mu poniższe pytania: - dlaczego wybrałeś/aś ten obrazek? - co mogą czuć osoby na zdjęciu? - co by się stało gdybyś wybrał/a inny obrazek? - czy spotkała Ciebie kiedyś taka sytuacja?

Fajnie odnieść się również do swojego życia, poszukać podobnychsytuacji które będą zrozumiałe dla dziecka i opowiedziećo tym.

 Pozdrawiam M. Pawłowska

Tullet- podobieństwa i różnice

Mam oko na R i S

Kropki i cechy

Sylaby i słownictwo

Jak mam się zachować

 

 

Drodzy rodzice, kochane dzieci

Oto propozycja na kolejny tydzień.

  1. Na początek coś na skoncentrowanie się oraz spostrzegawczość. Warto zacząć jakiekolwiek zajęcia od zadań na skupienie się ( pilk Taki sam)

  2. Kolejne litery i ćwiczenie nagłosu jak również i koncentracji z książki „Mam oko na litery”- tym razem litera O i P (plikMam oko na O i P) Dzieci starsze układają zdania z wyrazem, dzielą na sylaby. Dzieci młodsze które nie potrafią rozpoznawać jeszcze głoski na początku wyrazu mogą wyszukiwać co widzicie Państwo.Szczególnie u dzieci które mają problem z komunikowaniem się , odpowiadaniem na pytania, zasobem słownictwa warto zadawać jak najwięcej pytań. Np. znajdź na obrazku paprykę. Powiedz mi jakie znasz warzywa? Czy znasz jeszcze jakieś warzywa, które mają kolor czerwony. Gdzie możemy kupić paprykę i co możemy z niej zrobić ? Czy lubisz smak papryki, jakie warzywa lubisz? Itd.

  3. Wykluczanie ze zbioru- propozycja zadań dla najmłodszych dzieci. ( plik co nie pasuje) Również zachęcam do zadawania pytań: dlaczego nie pasuje, co można byłoby tutaj umieścić?

  4. Sudoku- gra logiczna, chyba wszystkim dobrze znana, dzieciom młodszym propozycja z kolorami, starszym z liczbami. Jeśli nie mają Państwo możliwości wydruku, proszę samemu narysować podobną tabelkę.(plik Sudoku)

  5. Na koniec historyjki społeczne. (plik Jak mam się zachować) Wysyłam Państwu trzy. Jedna o zbitym wazonie, druga- o nieznajomym częstującym cukierkami oraz ostatnia- o kradzieży naszyjnika.Każda z składa się z 4 obrazków. Dziecko na początku opowiada co widzi na górnym obrazku. Następnie ma za zadanie wybrać jeden obrazek z poniższego rzędu:Co ma zrobić dziecko z obrazka w sytuacji która go spotkała. Bardzo ważne aby porozmawiać z dzieckiem i zadać mu poniższe pytania: dlaczego wybrałeś/aś ten obrazek? co mogą czuć osoby na zdjęciu? co by się stało gdybyś wybrał/a inny obrazek? czy spotkała Ciebie kiedyś taka sytuacja?

Fajnie odnieść się również do swojego życia, poszukać podobnychsytuacji które będą zrozumiałe dla dziecka i opowiedziećo tym.

W tym czasie kiedy siedzimy z dziećmi w domu na pewno kupują Państwo dzieciom więcej gier, zabawek, książek.Z gier polecam : Kurnik, Paszczaki, Karty Uno, Potwory do szafy, Czy wiesz który zwierz, Story Cubes, Emocje- gra planszowa, bierki . Moim subiektywnym zdaniem są naprawdę warte uwagioraz przystępne cenowo.

To wszystko na ten tydzień. Zachęcam do kontaktu mailowego ze mną.

Jeśli któreś z Państwa potrzebuje wparcia psychologicznego proszę pisać.

             Z okazji nadchodzących Świąt życzę spokoju, wytrwałości  i zdrowia.

Taki sam

Mam oko na litery O i P

Co tu niepasuje

Sudoku

Jak mam się zachować

 

 

 

Drodzy rodzice, kochane dzieci

Oto propozycja na kolejny tydzień.

1. Na początek coś na skoncentrowanie się oraz spostrzegawczość. (plik znajdź intruza)

2. Kolejne litery i ćwiczenie nagłosu jak również i koncentracji z książki „Mam oko na litery”- tym razem litera M i N (plik Mam oko na M i N)

3. Ćwiczenie na orientację w przestrzeni , to zadanie jest akuratdla 6 latków. (plik trening intelektu orientacja w przestrzeni). Dzieci młodsze mogą natomiast wziąć maskotkę lub inna małą rzecz, stają przed niskim krzesełkiem ikładą przedmiot wg polecenia: połóż misia na krześle, pod krzesłem itd. I na odwrót Państwo kładą a dziecko na nazwać czy jest na, przed itd. Dzieci uwielbiają sprawdzać rodziców proszę zamienić się rolami i również kłaść zabawkę wg wskazówek dziecka.

4. Na koniec chciałabym abyście porozmawiali z dziećmi o proszeniu. Pomocny wam będzie plik Jak prosić o pomoc. Przeczytajcie proszę z dziećmi podany tekst. Porozmawiajcie z nimi o tym. - kogo można prosić o pomoc, - co jest ważne przy proszeniu (forma grzecznościowa, ton głosu, kontakt wzrokowy), - czy zawsze powinniśmy prosić o pomoc - co możesz czuć jak prosisz o pomoca ktoś Ci odmawia

Pozdrawiam, M. Pawłowska

Znajdź intruza

Mam oko na M i N

Trening intelektu orientacja w przestrzeni

Jak prosić o pomoc

 

Drodzy rodzice, kochane dzieci

Przedstawiam propozycje zabaw i ćwiczeń na dany tydzień. Nie musicie Państwo drukować podanych rzeczyJ  W podanych plikach znajdziecie

1.ćwiczenia percepcji wzrokowej - dzieci mają wyszukać podobieństwa i różnice (plik Tullet podobieństwa i różnice)

2. ćwiczenie nagłosu ze wspaniałej książki Mam oko na litery, dzieci mają za zadanie odnaleźć obrazki zaczynające się na literę K i L, pod literą podana jest liczba elementów na podaną literę (nie jest to takie łatweJ,)starsze dzieci mogą tworzyć zdania z podanymi przez siebie słowami, młodsze mają za zadanie wyszukać obrazek który podacie (plik Mam oko na litery )

3. zabawa z tuszem lub farbami i naszymi palcami czyli Arcypalce, dzieci tworzą zwierzątka, buzie za pomocą odcisków palców (dajcie dzieciom odbijać swoje palce wtedy odciski będą większe, łatwiej będzie na nich malować), do odcisków o emocjach zachęcam  do rozmowy aby dziecko podało sytuację w której czuje się szczęśliwe, smutne itd.Arcypalce zwierzątka - maluchy mogą naśladować odgłosy, zachowania zwierząt które stworzyły (plik Arcypalce )

4.na koniec co to jest szczęście, proszę przeczytać dizecku i zastanowić się co również nam daje szczęście (plik co to jest szczęście)

Pozdrawiam

Życzę wytrwałości i  spokoju  w tym trudnym dla nas czasie.

M.Pawłowska

Ćwiczenia percepcji wzrokowej  - Tullet

Ćwiczenie nagłosu - Mam oko na litry

Zabawa z tuszem lub farbami - Arcypalce

Co to jest szczęście

Co to jest szczęście 2

Kochani,

Powoli zbliżamy się do wakacji,  więc w tym tygodniu zadania w letnim klimacie. Przy okazji życzę wszystkim udanych i przede wszystkim bezpiecznych wakacji, oby pogoda nam dopisała 

Do zobaczenia! Magdalena Baczewska

1.Wakacyjne ćwiczenia buzi i języka.

2. Jakie lody? Ćwiczenia językowe - tworzymy smaki lodów - owocowe i nie tylko.

3. Pakowanie na wakacje - na wakacje oczywiście trzeba się spakować. „Co wyciągniemy pierwsze z plecaka, a co ostatnie? Jak się spakować aby rzeczy się nie pogniotły? Czy wszystko da się spakować do plecaka?” Zapraszam do kart pracy uczących logicznego myślenia.

4. Lato - karta pracy. Pokoloruj obrazki zgodnie z instrukcją. Rozwijamy analizę i syntezę słuchową wyrazów.

5. Wakacje – tekst do wspólnego czytania. 

 

Moi Drodzy,

Poniżej przedstawiam propozycje z ćwiczeniami na przyszłe dni, które oczywiście łączymy i przeplatamy z poprzednimi.  Róbmy je według upodobań, stopni trudności, a co najważniejsze, możliwości dzieci. 

1. Ćwiczenia narządów mowy (filmik). Tylko 5 minut dziennie!

2. Nazwij i pokoloruj to co... jest słodkie, duże, zielone, jest w łazience, z czym można zrobić kanapkę – karty pracy.

3. Wyszukiwanki obrazkowe w pirackim klimacie. Jestem ciekawa, czy znajdziecie wszystkie obrazki z głoskami „s”, „sz”, „cz”, „r” (oczywiście do materiał dopasowujemy do możliwości dziecka i aktualnie ćwiczonej głoski).

4. Zgadnij gdzie jesteśmy

Trening słuchowy jest niezwykle pomocny, jeśli chodzi o usprawnianie percepcji słuchowej. Jak to działa? Ucząc się rozpoznawać różne dźwięki, słuch staje się wrażliwszy na różnicowanie poszczególnych głosek. To z kolei wpływa na prawidłowe odbieranie mowy, a w konsekwencji - na właściwą artykulację. 

Przy okazji ćwiczenia słuchowe są atrakcyjne dla dzieci i bez problemu skupiają całą ich uwagę. Spróbujcie więc zgadnąć na podstawie odsłuchiwanych dźwięków: gdzie jesteśmy?

 

 

Dzień dobry,

Przedstawiam kolejny zestaw ćwiczeń logopedycznych, które wspierają rozwój mowy naszych Milusińskich

1. Gimnastyka buzi i języka – rozgrzewka (filmik)

2. Historyjki obrazkowe – dzisiaj prezentuję dla Was obrazki, na podstawie których spróbujcie ułożyć i opowiedzieć historyjki.

3. Głoski szumiące w zdaniach – utrwalamy prawidłową wymowę głosek „sz, ż, cz, dż”. Proponuję zdania, które wasza pociecha może przeczytać bądź powtórzyć po was.

4. Zabawa słuchowa w rozpoznawanie odgłosów – tutaj już trochę inne, trudniejsze odgłosy. Starajcie się je odgadnąć i w miarę możliwości naśladować.

5. Zabawy paluszkowe i piosenka – Zapraszam do nauki dwóch zabaw paluszkowych  "Biedronka" i "Grzybki" oraz piosenki "Zajęcze Boogie Woogie"

Powodzenia!

 

Kochani,

Zamieszczam ćwiczenia i zabawy logopedyczne na nadchodzący tydzień.

1. Ćwiczenia buzi i języka

2.Głoska L - Połącz linią baloniki z rozsypanymi literami z odpowiednią ilustracją. Nazwij wyraźnie obrazki.

3. Przyimki – tym razem ćwiczenia utrwalające znajomość przyimków określających położenie przedmiotów w przestrzeni, czyli m.in. nad, pod, obok, w, między.

4. Otocz pętlą sylaby - coś dla oka i ucha....

Ćwiczenie słuchowe - rodzic czyta wyrazy, zadaniem dziecka jest wysłuchanie i wskazanie odpowiedniej  sylaby na początku wyrazu 

Ćwiczenie wzrokowe (drukujemy karty pracy) - zadaniem dziecka jest otoczenie pętlą odpowiednich sylab w wyrazach 

5. https://www.youtube.com/watch?v=mf9j8MEdz3Q (Pizza dziecięcy masażyk) – na koniec proponuję zabawę z masażykiem. Masujemy plecy dziecka, dziecko słucha tekstu, a następnie robimy zamianę  - dziecko masuje dorosłego.

 

Witajcie,

Przedstawiam kolejny zestaw ćwiczeń logopedycznych, które wspierają rozwój mowy naszych Przedszkolaków.

1. Ćwiczenia logopedyczne na Dzień Mamy

ćwiczenie 1

2. Kochana mama – Dokończ portret swojej mamy. Kiedy portret będzie gotowy, poślij jej kilka okrągłych całusków.

3. Mój dom-  Omawiamy z dzieckiem pomieszczenia, które znajdują się w domu. Zwracamy uwagę gdzie na karcie znajdują się wymienione z nich (na górze, na dole, po prawej, po lewej). Prosimy, by dziecko wybrało jedno kółeczko, nazwało, to co się z nim znajduje i przeniosło słomką w odpowiednie miejsce (dodatkowe ćwiczenie oddechowe) lub je przykleiło. Następnie przechodzimy do ćwiczeń zdań. Rodzic pyta "Gdzie jest...?", a dziecko odpowiada "... jest w łazience". Po ułożeniu zdania, koloruje dany przedmiot.

4. Głoska „Z”. Rzuć kostką i powtórz – tym razem ćwiczenie utrwalające prawidłową wymowę głoski „Z”. Pamiętajcie o języku za zębami!

5. Co to za zwierzę? - ćwiczenia słuchowe. Propozycja dla młodszych dzieci, odgadywanie i naśladowanie głosów zwierząt. ćwiczenie 2

 

 

 

Drodzy Rodzice i Dzieci,

Przedstawiam ćwiczenia logopedyczne na nadchodzący tydzień.

1.Ćwiczenia oddechowe i ćwiczenia narządów artykulacyjnych film instruktażowy

2.Przeciwieństwa – proponuję zabawę mającą na celu utrwalenie pojęć przeciwstawnych i poszerzenie zasobu słownictwa. Karty należy rozciąć i dopasować do siebie, można również zagrać nimi w grę memo.

3. Pamięć słuchowa – ćwiczymy rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków. Posłuchaj wszystkich nagrań. Zaznacz na obrazku tylko te zwierzęta, których głosów NIE ma wśród nagrań.

4. Moje oko widzi... - Do zabawy wykorzystujemy rzeczy, które znajdują się w naszym otoczeniu! Rozwija ona zasób słownika dziecka (szczególnie w zakresie przymiotników), uczy rozumienia wypowiedzi i co najważniejsze - jest świetnym ćwiczeniem fleksji. Opis zabawy: Rodzic używa „zagadek” podkreślając cechy zewnętrzne przedmiotów, np. kolor, kształt, itp. Mówi: „Moje oko widzi coś, np. brązowego i miękkiego. Co moje oko widzi?” Dziecko odpowiada: „Twoje oko widzi... misia!” Po kilku „rundach” następuje zamiana ról.

5. Kolejna część ćwiczeń gramatycznych – w roli głównej czasowniki w liczbie pojedynczej oraz liczbie mnogiej.

 

Witajcie,

Oto kolejny zestaw ćwiczeń wspierających rozwój mowy Dzieci.

1. Logopedyczna rozgrzewka z kostką do gry. Rzuć kostką i wykonaj odpowiednie ćwiczenie.

2. Kreatywne ćwiczenia oddechowe, które samodzielnie możecie zrobić z dzieckiem w domu.

3. Na jaką sylabę – ćwiczenia słuchowe. Zdaniem dziecka jest wskazanie na jaką sylabę zaczyna się dany wyraz lub jaka jest ostatnia sylaba.

4. Ćwiczenia językowe – dzisiaj ćwiczymy nadrzędnik, czyli odpowiadamy na pytanie „(z) kim? (z) czym? (idę)”.

5. Czy odnajdziesz CZ oraz SZ?– utrwalamy prawidłową wymowę głosek szumiących, znajdujemy jak najwięcej słów zawierających głoskę CZ oraz SZ. Opisujemy pełnymi zdaniami co widzimy na obrazkach i na koniec kolorujemy. 

Logopedyczna rozgrzewka z kostką do gry

Kreatywne ćwiczenia oddechowe

Na jaką sylabę

Ćwiczenia nadrzędnika

Czy odnajdziesz CZ, SZ

 

 

 

Drodzy Rodzice i Dzieci,

Przedstawiam kolejne ćwiczenia logopedyczne na nadchodzący tydzień.

1. Patriotyczna gimnastyka buzi i języka z okazji zbliżającego się Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, które przypada 2 maja.

2. Zwierzęce gadanie – propozycja dla młodszych dzieci. Zachęcam do wspólnej recytacji wiersza (rodzic czyta początek, dziecko kończy wers naśladując głosy zwierząt).

3. Kolorowanki logopedyczne –  pokoloruj obrazki według legendy. Kolorując wymawiaj sylaby i kolory które wybierasz.

4. Poszukiwania głoski R – materiał do utrwalania prawidłowej wymowy dla dzieci, które już potrafią wymawiać głoskę R. Znajdź jak najwięcej obrazków zaczynających się na głoskę R, opisz co widzisz na ilustracjach. Karty również w wersji czarno-białej, które mogą posłużyć za kolorowankę.

5. Kolejna porcja ćwiczeń językowych – tym razem ćwiczymy biernik, czyli odpowiadamy na pytanie „kogo? co? (widzę)”.

Patriotyczna gimnastyka buzi i języka

Zwierzęce gadanie

Kolorowanki logopedyczne

Poszukiwanie R

Ćwiczenia biernika

 

 

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci,

W najbliższą środę, 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi, który ma uświadamiać nam, jak ważne jest troszczenie się o środowisko naturalne. W tym tygodniu przedstawiam propozycje ćwiczeń logopedycznych z naszą planetą w roli głównej.

Zachęcam na początek do obejrzenia filmu instruktażowego: „Ćwiczenia logopedyczne na Dzień Ziemi”. 

Poniżej zamieszczam również wykorzystane podczas ćwiczeń karty.

1. Ziemia minki - czyli ćwiczenia artykulatorów dla młodszych i starszych dzieci.

2. Eko-karty – posłużą nam do rozmowy wzbogacającej słownictwo i wiedzę dzieci o ekologii.

3. Ćwiczenie oddechowe „kosze i śmieci” - za pomocą papierowej słomki posegreguj śmieci do odpowiednich koszy. Do ćwiczeń oddechowych możemy również wykorzystać kawałek gazety, papieru śniadaniowego bądź kartki. Trzymamy oburącz dany kawałek i na niego dmuchamy, pamiętając o wdechu nosem i wydechu ustami.

4. Proponuję również ćwiczenie w rozróżnianiu głosek CZ i C – Celina i Czarek. Sposób przeprowadzenia ćwiczenia: „Celina i Czarek mają zamiar zrobić w swoich pokojach porządki. Co znajdą w pokojach?”. Zadaniem dziecka jest znalezienie i poprawne nazwanie wszystkich rzeczy, a następnie posegregowanie przedmiotów, które nie powinny zostać w pomieszczeniu.

„Ćwiczenia logopedyczne na Dzień Ziemi”

Ziemia minki

Eko karty

Kosze i śmieci - ćwiczenie oddechowe

Ćwiczenia biernika

 

 

Kochane Przedszkolaki! Drodzy Rodzice!


W oczekiwaniu na Święta Wielkanocne, trochę inne niż zwykle, zachęcam wszystkie dzieci do posłuchania bajki logopedycznej – zrobienia małej rozgrzewki logopedycznej oraz  wykonania pozostałych ćwiczeń, które rozwiną wasze umiejętności językowe.Pozdrawiam Was serdecznie i życzę zdrowych, radosnych Świąt Wielkanocnych!

1.  Bajka logopedyczna „Wielkanoc”

2. Wiosenne ćwiczenia oddechowe. Za oknami wiosna, wkrótce na łące pojawią się kolorowe kwiaty, a nad nimi będą fruwały pszczoły i kolorowe motyle. Dzisiaj Ty możesz stworzyć łąkę pełna owadów. Przygotuj kredki, nożyczki i słomkę.

3. Budowanie zasobu słów – Wielkanoc.Na początku należy wydrukować, pokolorować a następnie powycinać zające z jajeczkami. Na każdym jajku znajduje się zadanie do wykonania mające na celu poszerzenie słownika dziecka. Tak więc dzieci mają na przykład wymienić 5 zielonych rzeczy. Aby zadanie było ciekawsze i bardziej ekscytujące dla dziecka można obrazki schować w różnych miejscach w pomieszczeniu. To zadanie to także dobra okazja do poćwiczenia określania położenia przedmiotów w przestrzeni.

4. Dorysuj drugą połowę, pokoloruj i nazwij obrazek. Ułóż zagadki, których rozwiązaniem będą stworzone przed chwilą obrazki (np. Co to takiego, jest niebieskie, znajdziemy to na niebie, z tego pada deszcz?).

5. Ćwiczenia językowe – dzisiaj ćwiczymy mianownik i dopełniacz, czyli odpowiadamy na pytania „kto? co? (jest)” i „kogo? czego? (nie ma)”.

Bajka logopedyczna Wielkanoc

Wiosenne ćwiczenia oddechowe

Budowanie zasobu słownictwa Wielkanoc

Dorysuj drugą połowę

Ćwiczenia mianownika i dopełniacza

 

 

Kolejny zestaw zabaw i ćwiczeń logopedycznych, które wspierają rozwój mowy naszych Dzieci.

1. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy. Propozycja dla osób korzystających z facebooka. Serdecznie polecam stronę pani Agaty Kwias – logopedy, która codziennie dzieli się z nami filmikami z ćwiczeniami aparatu artykulacyjnego, łamańcami językowymi oraz zabawami paluszkowymi.

2. Zabawy wielkanocne. W zestawie: wykrywanie podobieństw, wykluczanie, dostrzeganie symetrii w rysunkach, ćwiczenie małej motoryki, ćwiczenie pamięci i koncentracji, sekwencje i dopasowanie cieni do obrazków. 

3. Ćwiczenie oddechowe - jacuzzi dla pingwina. Potrzebujemy tylko pustą butelkę, słomkę do pica i wodę. Ćwiczenie i zabawa w jednym

4. Świąteczne zabawy z samogłoskami.

5. Co ucho słyszy? - karty logopedyczne do różnicowania głosek cz.2. Ćwiczymy słuch fonematyczny.

Ćwiczenia żuchwy, warg i języka

Zabawy wielkanocne

Jacuzzi dla pingwina opis

Świąteczne zabawy z samogłoskami

Co ucho słyszy?

 

 

Drodzy Rodzice,

Zamieszczam ćwiczenia i zabawy logopedyczne na nadchodzący tydzień.

1. Artykulacyjny bukiet – ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy.

Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy należy wykonywać przed lustrem, aby dziecko mogło obserwować wzór prawidłowego ułożenia narządów mowy, a następnie go naśladować. Dziecko może wyciąć kwiaty i po wykonaniu zadania przenieść je za pomocą słomki do wazonu.

2. Ćwiczenie oddechowe – tort urodzinowy.

Narysuj po śladzie tort urodzinowy. Następnie zdmuchnij świeczki (wdech nosem, wydech ustami). Policz, ile jest świeczek na torcie. Pokoloruj właściwą cyfrę.

3. Zawody – gra obrazkowa.

Na pierwszych 8 kartach znajdują się ilustracje osób wykonujących różne zawody: strażaka, lekarza, policjanta, muzyka, ekspedientki, kucharza, nauczycielki i budowniczego. Na następnych kartach  umieszczone są ich atrybuty. Plansze należy wydrukować (najlepiej na sztywniejszym papierze np. z bloku technicznego), a następnie dziecko wycina wszystkie atrybuty wzdłuż zaznaczonych linii. Rozkładamy karty z zawodami, natomiast małe kafelki z atrybutami układamy obrazkami do dołu bądź wkładamy do małego woreczka, pudełka. Na zmianę odkrywamy po jednym obrazku, nazywamy i dopasowujemy do danego zawodu. W trakcie gry ćwiczymy umiejętności językowe, poznajemy nowe słownictwo, zadajemy dziecku pytania np. do czego służą poszczególne przedmioty, dlaczego dana osoba ich potrzebuje itd. Zwracamy również uwagę na prawidłową wymowę, wyraźne wypowiadanie słów, a w przypadku starszych dzieci na budowanie zdań złożonych poprawnych gramatycznie.

4. Zawody – zagadki.

Nawiązując tematycznie do poprzedniego zadania, zachęcam to zadawania dzieciom zagadek.

5. Co ucho słyszy? - karty logopedyczne do różnicowania szeregów.

Zestaw kart logopedycznych do ćwiczeń słuchu fonematycznego, różnicowania głosek 3 szeregów (szumiącego, syczącego, ciszącego). Kart nie trzeba drukować, dziecko może wskazywać odpowiedź na ekranie.

Artykulacyjny bukiet

Oddechówka - dmuchanie świeczek

Zawody gra obrazkowa

Zawody zagadki

Co ucho słyszy