Integracja W naszym przedszkolu każde dziecko ma prawo do szczęścia, uśmiechu, zabawy, poznawania świata, również dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub/i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Prawo do godnego, pełnego, satysfakcjonującego życia. Nie muszą one przebywać w odrębnych przedszkolach i być izolowane od swoich rówieśników. Wspólna nauka, zabawa, naśladownictwo uczą: Umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania w grupie, gdzie mimo poczucia odrębności ujawniają się podobne wartości, cele, potrzeby. Bezpośredniego i naturalnego kontaktu, nawiązywania więzi koleżeńskich, umiejętności rozwiązywania konfliktów. Rozumienia przyczyn niepożądanych zachowań. Zaufania do drugiego człowieka, udzielania pomocy innym. Akceptacji inności, tj. przyznania innym prawa do bycia innym. Zharmonizowania funkcjonowania dzieci, a więc nieodrzucenie tych, którzy mają inne możliwości i oczekiwania oraz potrzeby. Ostrożności, życzliwości, otwartości i życia bez uprzedzeń. Radości z sukcesów. W naszym przedszkolu forma kształcenia integracyjnego funkcjonuje od 2011r. W pierwszym roku powstał jeden oddział, w kolejnych latach nastąpiło zapotrzebowanie na kolejne oddziały. W chwili obecnej funkcjonują 4 oddziały integracyjne, a w 2017 roku powstał oddział specjalny (max. 4 dzieci). Zalety grupy integracyjnej: Mała liczebność (max. 20 dzieci, w tym 5 dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego). Praca dwóch nauczycieli jednocześnie: nauczyciela prowadzącego i nauczyciela wspomagającego. Grupy pracują w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego. Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych program jest modyfikowany, czyli dostosowany do dynamiki rozwoju, możliwości dzieci i ich indywidualnego tempa pracy. Podczas zajęć występuje indywidualizacja w procesie uczenia się. Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są dostosowane do ich możliwości rozwojowych o różnym stopniu trudności, doskonalące słabiej funkcjonujące sfery, a to wyznacza czas, którego dzieci potrzebują znacznie więcej do wykonania określonego zadania. Najczęściej jednak organizowane są takie sytuacje dydaktyczne i wychowawcze, w których wszystkie dzieci podejmują wspólne, różnorodne działania, są partnerami, razem pokonują trudności i osiągają sukcesy. Sytuacje te sprzyjają nie tylko uspołecznieniu, ale podnoszą poczucie własnej wartości i budzą wiarę w swoje możliwości. Jednocześnie na potrzeby małego dziecka w naszym w przedszkolu prowadzone jest wczesne wspomaganie rozwoju. Placówka oferuje pomoc i wsparcie rodzicom, a także rodzinie w nabywaniu przez nich kompetencji i umiejętności postępowania z dzieckiem w oparciu o Indywidualny Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju. Nasz zespół to specjaliści mający przygotowanie do pracy z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub/i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju: pedagog specjalny, psycholog, logopeda, rehabilitant, terapeuta integracji sensorycznej, oligofrenopedagodzy. Placówka jest dostosowana do indywidualnych potrzeb dzieci, bez barier architektonicznych (posiadamy windę, odpowiednio przystosowane łazienki i toalety). Przedszkole posiada: Gabinet terapeutyczny wyposażony w specjalistyczne pomoce dydaktyczne i programy multimedialne pozwalające na optymalną pracę z dzieckiem; Dwie sale gimnastyczne wyposażone w sprzęt sportowy i sprzęt do prowadzenia terapii Integracji Sensorycznej; Gabinet logopedyczny wyposażony w programy do diagnozy i ćwiczeń logopedycznych; Gabinet psychologa wyposażony w programy i pomoce dydaktyczne; Pracownię plastyczną; Bibliotekę. Poprzedni artykuł Następny artykuł